Samara Scott

Discordia
Samara Scott, Discordia (detail), 2023, foto: Gerrit Schreurs

Samara Scott maakt beklemmende installaties met gebruikte spullen en materialen, gefascineerd door de geschiedenis, nostalgie en angsten die ze oproepen. Voor haar eerste Nederlandse solotentoonstelling in KM21 laat Scott zich inspireren door de esthetiek en betekenis van doorvoer en transport.

Samara Scott staat bekend om meeslepende installaties over de versmelting tussen het kunstmatige en het natuurlijke in de consumptiemaatschappij van vandaag. Naast de visuele en materiële kwaliteiten van consumptieproducten, is Scott geïnteresseerd in de grenzen tussen dingen: de echte en denkbeeldige lijnen die we trekken op de grond of rond objecten, waarmee we eigendom en macht bepalen.

Of het nu gaat om beeldhouwkunst, kleding of architectuur - allemaal gebieden waarmee Scott zich verbonden voelt - er is altijd een interesse in huid. Scott beschouwt huid als iets dat kan worden gesneden en verbrand door voorwerpen, of kan worden veranderd en gebruind door licht. Ze ziet het als een tweezijdig oppervlak dat wordt beïnvloed door een binnen- en buitenruimte. Denk bijvoorbeeld aan een waterspiegel, het grensvlak tussen water en lucht, dat te maken heeft met zowel wind als een onderstroom.

De architectuur van een ruimte vormt het uitgangspunt van Scotts intensieve werkwijze. De afgelopen jaren heeft ze plafonds, containers en ramen in bestaande ruimtes gebouwd en deze gevuld met uitgestrekte vlaktes van vloeistoffen, gedestilleerd uit verzameld afval en glinsterende supermarktproducten. Voor haar tentoonstelling in KM21 borduurt Scott voort op haar interesse in het transformeren van industriële materialen naar zachte, lijfelijke landschappen – in dit geval voor het eerst werkend met vrachtwagenzeil.

Credits: Samara Scott / Studio Roodenburch

Dover 
Sinds drie jaar woont Scott in een huis recht tegenover de haven van Dover. Dag en nacht hoort ze de omroepberichten en ziet ze mensen en goederen aankomen en vertrekken. Ze is gefascineerd door deze nabijheid van transit; de vertraging en het verlangen, de echo en de galm, de blauwe politielichten, de grenspatrouille, het vuil dat van het rubber van vrachtwagenwielen komt. Vanuit deze onderdompeling, en de paradox van schoonheid en bruutheid die een grens vertegenwoordigt, is haar installatie bij KM21 ontstaan. Hier verandert het grove pvc-materiaal in een teer weefsel, bevuild en aangetast door lange reizen.

Zoals vaak bij Scott, vertoont het werk raakvlakken met fotografie en schilderkunst. De kunstenaar legt uit: 'Dit transportmateriaal zie ik als beelden met een lange belichtingstijd, ontstaan vanuit het rood en het donker. Ik ben geïntrigeerd door deze lagen van geschiedenis, die opmerkelijk fijne sporen van ervaring laten zien, zowel aangeraakt als onaangeroerd. De doeken lijken bijna onmenselijk, geschilderd door de dampen en dikke lucht, het vuil, de grond en mineralen, het asfalt en de landschappen waar ze doorheen bewogen.'

Discordia
Net als het gebruikte materiaal is de tentoonstellingstitel Discordia ‘geleend’ van een gelijknamig groot Balklands transportbedrijf. Dit enorme, onheilspellende woord (rode letters op geel) beweegt zich elke dag duizenden kilometers door Europa en de haven van Dover. Scott raakte geïntrigeerd door dit vreemde woordbeeld, dat voortdurend in haar omgeving rondzweeft. ‘Discordia’ verwijst naar de Griekse godin van de strijd en is verbonden met religieuze ideeën waarin het belang van chaos centraal staat. Daarmee komt het op Scott over als een opmerkelijke naam voor een kapitalistisch merk.

Discordia is geïnspireerd door de esthetiek en implicaties van doorvoer en transport; van de viezige schoonheid van afgedankt zeildoek (vlekken, vegen, kneuzingen, vlekken, gaten) tot de duistere associaties die ermee gepaard gaan. Met een site-specific installatie die zowel industrieel als teder oogt, transformeert Scott de museumzaal tot een onbestemde ruimte. Met steigers en gebruikte vrachtwagenzeilen, verzameld in Engeland en Noord-Brabant, creëert ze een omgeving die het midden houdt tussen binnen en buiten, beklemming en licht.

Over de kunstenaar
Samara Scott (1985, Verenigd Koninkrijk) woont en werkt in Dover. Ze studeerde aan Camberwell College of Art en Royal College of Art in Londen. Recente solotentoonstellingen vonden onder meer plaats in Tramway in Glasgow, The Sunday Painter in Londen en CAPC Museum in Bordeaux. Haar werk was ook te zien in de New Museum Triennial 2021 in New York en de baanbrekende tentoonstelling Mixing it Up: Painting Today in Hayward Gallery, Londen in 2021. In 2018 lanceerde Scott het kledinglabel sosskyn.

Samara Scott, Discordia (detail), 2023, foto: Gerrit Schreurs