Veelgestelde Vragen

KM21 is weer open. Boek hier jouw tickets

 

ALGEMEEN

Welke maatregelen nemen Fotomuseum Den Haag en KM21 vanwege COVID-19 (coronavirus)?
Fotomuseum Den Haag en KM21 willen dat een bezoek ten tijde van COVID-19 (coronavirus) zo veilig en verantwoord mogelijk is. Daarom hebben we een aantal maatregelen genomen en aanpassingen aan het museumbezoek gedaan, geheel in lijn met de RIVM-richtlijnen en het door brancheorganisatie Museumvereniging opgestelde protocol ‘Veilige en verantwoorde heropening van musea’. Door dit protocol, een set maatregelen en enkele aanpassingen aan ons gebouw en onze voorzieningen kan je veilig genieten van jouw bezoek én kunnen onze medewerkers, vrijwilligers en leveranciers veilig in het museum aan het werk.
 

Wat zijn de algemene hygiënerichtlijnen?
Om jouw veiligheid te kunnen garanderen, hanteren we de landelijk geldende hygiënerichtlijnen. Het gaat hier in ieder geval om het volgende:

  • Was je handen na contact handelingen op plekken waar ook anderen geweest zijn. Voordat je naar buiten gaat, als je weer thuiskomt, als je je neus hebt gesnoten, voor het eten en nadat je naar de wc bent geweest. Doe dit 20 seconden met water en zeep, daarna handen goed drogen met papieren handdoek of blazer. Gooi papier daarna weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog. Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg in een afsluitbare vuilbak. Was daarna je handen.
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Blijf bij verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden), koorts en/of benauwdheid thuis.
  • Bij de laatste twee klachten is dit ook van toepassing op je huisgenoten.
     

Wat merk je van de corona-maatregelen tijdens jouw bezoek? 
De komende tijd is een bezoek aan het Fotomuseum Den Haag en KM21 nog steeds even inspirerend en verrassend als je van ons gewend bent. We vragen je wel met het volgende rekening te houden:

  • In het museum is het dragen van een mondkapje verplicht voor bezoekers van 13 jaar en ouder.
  • Pas op je gezondheid, en blijf bij klachten thuis. Bij de entree zal een van onze medewerkers je vragen naar jouw gezondheid. Je kunt via 0252-707588 of servicedesk@ticketteam.nl kosteloos je reservering omboeken.
  • We adviseren je het openbaar vervoer te vermijden waar dat kan, en zo veel mogelijk met eigen vervoer – de fiets, de auto of de benenwagen – te komen. 
  • Er zijn geen tickets aan de kassa vergelijkbaar, je kan alleen het museum bezoeken met een online reservering. 
  • Als je een tijdslot hebt gereserveerd, blijft het dus belangrijk dat je op tijd komt. 
  • Bij de entree kan je via een QR-code zien of er nog tickets beschikbaar zijn, en deze via jouw mobiel of aan de kassa bestellen. 
  • In het museum kan je op verschillende plekken je handen reinigen. Bij de entree, de toiletten en in ons Grand Café in de Tuinzaal vind je desinfecteerzuilen. 
  • Onze garderobe is geopend, maar heeft door de maatregel om jassen ver uit elkaar te hangen zeer beperkte capaciteit. Laat jassen en tassen dus zoveel mogelijk thuis, of bijvoorbeeld in de auto. Tassen tot A4-formaat kan je meenemen in het museum. 
  • Houd tijdens je bezoek 1,5 meter afstand van andere bezoekers en onze medewerkers. 
  • Je kan in de museumwinkel en in het restaurant alleen betalen met pin of mobiel.  
  • Onze medewerkers zien toe op de veiligheid van de kunst en de naleving van de specifieke maatregelen in tijden van corona. Wij hopen op je begrip.
     

Wat kan ik zelf doen om mijn bezoek zo veilig en prettig mogelijk te maken?
In deze periode zijn sommige zaken net even anders dan je gewend bent. Ga niet van huis bij gezondheidsklachten en houd 1,5 meter afstand. Blijf vriendelijk, houd rekening met elkaar en geniet van jouw bezoek!


Het is voor mij momenteel niet mogelijk om het museum te bezoeken. Hoe kan ik toch van de collectie genieten?
Helaas is een museumbezoek op dit moment niet voor iedereen vanzelfsprekend. Maar gelukkig brengen we het Fotomuseum en KM21 online naar je toe. Op de Instagram- en Facebookpagina van het Fotomuseum vind je ‘Fotoverhalen’ over werken uit onze collectie. Volg het Kunstmuseum op social media voor achtergrondverhalen over de topstukken uit die collectie. Op www.kunstmuseum.nl vind je daarnaast virtuele rondleidingen en mini-tentoonstellingen van onze conservatoren en die van het Kunstmuseum. Als abonnee op onze ‘Blijf Dichtbij’-nieuwsbrief zie je alle nieuwe online activiteiten als eerste.


Hoe lang gelden de speciale maatregelen in het museum?
Dat kunnen wij je helaas nog niet zeggen. Onze maatregelen hangen samen met landelijke coronamaatregelen en maatregelen specifiek voor de museumbranche. Het is daarom niet mogelijk aan te geven per wanneer de coronamaatregelen in ons museum niet meer gelden.
 

Ik wil het museum graag steunen in deze periode. Wat kan ik doen?
Wat fijn dat je ons wilt steunen! Je kan een online donatie doen of overmaken naar NL11 RABO 0362803331 t.n.v. Kunstmuseum Den Haag o.v.v. donatie.

Structurele steun is natuurlijk van harte welkom. Je kan er in dat geval voor kiezen om donateur van Fonds Kunstmuseum te worden. Kijk hier voor meer informatie.

 

TIJDSLOTEN EN TICKETS

Wat is een tijdslot? 
Je bent verplicht een tijdslot te reserveren op de dag dat je het museum wilt bezoeken. Een tijdslot is een vaststaande starttijd. Zo zorgen we ervoor dat er niet teveel mensen in het museum zijn en je goed 1,5 meter afstand tot andere bezoekers kunt bewaren. Een tijdslot is een periode van een half uur (b.v. 11:00 tot 11:30 uur) waarin je het museum mag betreden.


Het lukt me niet om online te reserveren. Kan ik ook via de telefoon tickets bestellen?
Je kan jouw ticket ook telefonisch reserveren. Via 0252-707588 kan Ticket Team je tijdens kantoortijden (maandag - vrijdag, 09:00 tot 17:00 uur) en in het weekend zaterdag-zondag 09:00 tot 15:00 uur) te woord staan. Je hebt wel alsnog een geldig en werkend e-mailadres nodig om het e-ticket te kunnen ontvangen. 


Kan ik in het museum tickets kopen? 
Helaas is dat niet mogelijk. Alle tickets moeten van tevoren gereserveerd worden. Lukt het je niet online een ticket te bestellen? Onze medewerkers helpen je graag, en zijn telefonisch bereikbaar via 0252-707588 (maandag - vrijdag, 09:00 tot 17:00 uur, zaterdag-zondag, 09:00 tot 15:00 uur). Je kan hen ook mailen via servicedesk@ticketteam.nl.


Moet ik als ik Museumvriend ben, of in het bezit ben van een Museumkaart, VriendenLoterij VIP-kaart, Rembrandtpas, Ooievaarspas, Rotterdampas of ICOM-kaart ook een tijdslot reserveren?
Ja, je moet van tevoren online een ticket aanschaffen en tijdslot reserveren. Dit is noodzakelijk en verplicht om het aantal mensen in het museum te reguleren. Deze reservering is kosteloos.

Let op: vergeet niet om jouw kortingskaart of vrijkaart mee te nemen naar het museum – alleen dan kan je gratis of met korting het museum bezoeken. Als je deze niet aan de kassa kunt laten scannen, moet je helaas de volledige entreeprijs betalen.


Ik kom met kinderen onder de achttien. Moet ik voor hen ook reserveren?  
Ja, je moet van tevoren ook online een tijdslot voor je kinderen reserveren, omdat we per tijdslot maar een beperkt aantal bezoekers kunnen toelaten. Deze reservering is kosteloos. Kinderen mogen net als altijd gratis het museum bezoeken.


Wat moet ik doen als ik te laat/te vroeg ben voor mijn tijdslot?
Wij verzoeken je niet te vroeg of te laat naar het museum te komen. Ben je te laat, spreek dan bij de entree een van onze medewerkers aan. Zij kijken dan voor je of het nog steeds mogelijk is om het museum te bezoeken. 


Kan ik een rondleiding boeken / met een groep het museum bezoeken?
Je kan helaas geen rondleiding boeken of met een groep het museum bezoeken.


Tot hoe ver in de toekomst kan ik mijn ticket reserveren?
Dat kan tot maximaal 4 weken vooruit. Helaas is het niet mogelijk om verder vooruit te reserveren, omdat wij nog niet kunnen voorzien welke coronamaatregelen dan gelden. 


Hoe lang mag ik met mijn ticket in het museum zijn?
Je mag zo lang in het museum blijven als u wilt.


Kan ik een combi-ticket Fotomuseum/ KM21 en Kunstmuseum reserveren?
Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wel kan je aansluitend aan jouw bezoek aan het Fotomuseum en KM21 een tijdslot reserveren in het Kunstmuseum via de website www.kunstmuseum.nl.


Ik heb een ticket gereserveerd, maar ik ben ziek. Kan ik mijn ticket omboeken/annuleren?
Natuurlijk kan dat. Je kan via 0252-707588 of servicedesk@ticketteam.nl kosteloos jouw reservering omboeken.

 

MIJN BEZOEK

Moet ik in het museum een mondkapje dragen? 
Het dragen van een monkapje is niet meer verplicht. Je mag er wel voor kiezen een monkapje te dragen.

In het museum zijn veel deuren, kan ik deze aanraken?
In het museum zijn zoveel mogelijk deuren opengezet, zodat je deze niet hoeft aan te raken. Er zijn echter deuren die niet open kunnen, omdat zij een regulerende werking hebben voor de benodigde klimatologische omstandigheden voor de kunst. Alle contactoppervlakken, waaronder deurknoppen en –duwers, worden daarom ieder uur gereinigd.


Zijn er ook tentoonstellingen of collectie-onderdelen niet te zien?
Alle tentoonstellingen en collectie-onderdelen zijn gewoon te zien.


Ik wil alleen KM21 of het Fotomuseum bezoeken. Kan dat? 
Ja, je kan zelf kiezen welk museum je bezoekt. Je kan ook beide musea bezoeken.


Kan ik gebruik maken van de garderobe en de kluisjes?
Jassen kunnen opgehangen worden aan de haakjes in de onbewaakte garderobe. Omdat de jassen ver uit elkaar moeten hangen, is er een zeer beperkte capaciteit. Neem dus zo min mogelijk jassen en tassen mee. Tassen tot A4-formaat kan je meenemen in het museum. Je kunt jouw jas of tas ook in een kluisje opbergen, maar ook hiervoor geldt beperkte beschikbaarheid. Tegen een borg van €2 kunt u bij de kassa een gereinigde sleutel voor een kluisje halen. De lockers en sleutels worden na gebruik gereinigd.


Zijn er horecagelegenheden waar ik iets kan drinken of eten?
Restaurant Gember is vanaf donderdag 15 oktober gesloten als gevolg van de landelijke maatregelen. In het museum is het niet toegestaan om te eten en te drinken.

In de nabije omgeving ligt de Frederik Hendriklaan, waar je bij verschillende winkels en horecavoorzieningen terecht kan om iets te eten of te drinken af te halen. Meer informatie over deze winkelstraat vind je op www.defred.nl


Zijn de toiletten geopend? 
Ja, onze (invaliden)toiletten zijn geopend. Deze vind je bij onze kassa via de trap of lift naar beneden.


Zijn er op dit moment activiteiten voor kinderen?
We zijn de activiteiten voor kinderen weer aan het opstarten. Zo is er een doe-blad – inclusief potlood - beschikbaar bij de kassa. Struin langs de kleurrijke schilderijen van Kati Heck, en ontdek dat teddyberen net mensen zijn in de tentoonstelling van Helena van der Kraan.


Is de museumwinkel geopend?
Een beperkt aantal tentoonstellingscatalogi, fotoboeken en fotokaarten is te koop bij de kassa in het entreegebied. Dit aanbod is beperkter dan voorheen en ligt uitgestald op een meubel direct naast de kassa. Je kan jouw aankoop afrekenen bij de kassamedewerker. Betaling kan alleen met mobiel of pin.


Kan ik het museum bezoeken als ik slecht ter been ben of in een rolstoel zit?
Natuurlijk kan dat! Lees hier meer over toegankelijkheid.