Caroline Walker

Caroline Walker, Joy, 10.30am, Hackney, 2019, olieverf op paneel, 43 x 35 cm. Beeld Courtesy Caroline Walker, GRIMM Amsterdam | New York. Foto: Peter Mallet Photography

Op grote doeken en kleine panelen registreert Caroline Walker het dagelijks leven van vrouwen in haar omgeving. Met gevoel voor licht en kleur zoomt ze in op vluchtige momenten tussen privé en publiek. Van haar eigen dochtertje in de woonkamer tot een schoonmaker in een anonieme hotelsuite: Walker creëert filmische taferelen die we gadeslaan via ramen, doorkijkjes of weerspiegelingen. In de tentoonstelling in KM21 verkent Walker thema’s als privacy en voyeurisme met een geëngageerde blik. Windows is haar eerste museumsolo.

Fotografische snapshots, vaak heimelijk genomen, dienen als basis voor Walkers schilderijen in olieverf. Hoewel haar werken allerlei scenario’s suggereren, worden deze nooit volledig onthuld. Het blijft gissen naar wat zich heeft afgespeeld voor en na dit zorgvuldig stilgezette moment, welke sfeer er hangt of wat de lichaamstaal van een personage uitdrukt. De scènes hebben iets afstandelijks, maar zijn voor Walker soms uitgesproken persoonlijk. Behalve haar dochter komt ook Walkers moeder voor in meerdere portretten. 

Een leidmotief in de tentoonstelling is het venster, een klassiek thema in de schilderkunst dat ook als metafoor dient: het schilderij als venster op de wereld of het venster als afspiegeling van de werkelijkheid. Walker geeft het raam vaak letterlijk weer en laat de toeschouwer er doorheen kijken. Daarmee maakt zij het kijken zelf, de gekadreerde blik, tot onderwerp. Ze laat ons stilstaan bij hoe wij naar anderen kijken én nodigt uit om beter naar onszelf kijken.
 

‘Female labour force’

De tentoonstelling brengt ruim twintig werken samen vanaf 2016, waaronder vier speciaal vervaardigde nieuwe werken en een niet eerder getoonde recente aankoop door Kunstmuseum Den Haag. Measuring (2019) toont een kleermaker geconcentreerd aan het werk in een atelier op Savile Row, een straat in Londen die al sinds de achttiende eeuw veel kleermakersbedrijven voor maatkleding huisvest. Hoewel veel van deze plekken nog altijd worden gerund door mannen, groeien steeds meer vrouwen door naar gespecialiseerde posities of openen ze hun eigen zaak. Het schilderij maakt deel uit van een grotere serie over de werkplaatsen in Londen die vaak deels onder de grond verscholen liggen. 

Voor Walker zijn werkende vrouwen, vooral in de dienstverlenende sector, een belangrijk onderwerp. Hiermee geeft zij een gezicht aan de ‘female labour force’ die vaak als vanzelfsprekend wordt beschouwd of zelfs opzettelijk uit het zicht wordt gehouden. Waar ze haar beelden aanvankelijk sterk ensceneerde, hanteert ze sinds 2016 een meer documentaire aanpak. In haar woonplaats Londen bezocht ze vrouwen in uiteenlopende settings, zoals een hostess in een restaurant of een vluchteling in haar net verkregen woning, om hen vanuit dit persoonlijke contact te portretteren.
 

Over de kunstenaar

Caroline Walker (1982, Schotland) woont en werkt in Londen. Ze studeerde aan de Glasgow School of Art en de Royal College of Art in Londen. Haar werk bevindt zich in diverse publieke collecties, waaronder die van Kunstmuseum Den Haag, National Museum Wales, The UK Government Art Collection, Kistefos Museum en Museum Voorlinden.

Caroline Walker wordt vertegenwoordigd door GRIMM Amsterdam | New York, Ingleby Gallery, Edinburgh en Stephen Friedman Gallery, Londen.

Caroline Walker, Joy, 10.30am, Hackney, 2019, olieverf op paneel, 43 x 35 cm. Beeld Courtesy Caroline Walker, GRIMM Amsterdam | New York. Foto: Peter Mallet Photography

Afbeeldingen